Sådan motiverer du som leder dine medarbejdere til at ændre vaner
Forandringer kan være en udfordring
De fleste mennesker føler sig ubekvemme med forandringer, og at ændre vaner kan være en udfordrende opgave – både for medarbejdere og ledere inden for landbrugssektoren.
Hvordan du kan inspirere dine medarbejdere til at tage imod forandringer i din landbrugsvirksomhed? Det kan du læse mere om her.
Når vi skal gennemføre forandringer, tror de fleste, at vi mennesker tænker rationelt. Det er forkert. Vi handler med vores følelser. Det skal du som leder af en landbrugsvirksomhed huske på, når du skal motivere dine medarbejdere til at ændre adfærd.
Som leder skal du vide, hvordan dine medarbejdere reagerer på ændringer.
Forskning viser, at:
Mennesker har begrænset bevidst, rationel kapacitet. Vi er kun rationelle sammenlagt ca. en ½ time om dagen. Resten af tiden ”kører vi på rutinen”. Her er vi overladt til vores viden, erfaringer, vaner, følelser og instinkter.
Vores viljestyrke er begrænset og udtrættes ved brug. Og den fungerer bedst om formiddagen, og når vi ikke er under pres.
Mennesker er slet ikke så selvkørende individer, som vi tror. Mennesker er sociale flokdyr. Vores historiske overlevelse baserer sig primært på vores evne til, og behov for at samarbejde. Og fordi vi gør som andre og kan spare på vores ressourcer.
Derfor oplever du måske, at dine medarbejdere ikke altid er så lydhøre, når du forsøger at introducere nye forandringer på arbejdspladsen. Det er ikke nødvendigvis fordi, de er uvillige til at lytte, men snarere fordi der er flere faktorer, der kan spille ind på deres reaktion.
Det er helt normalt at prøve at undgå en forandring...
Vi handler altså på vores følelser. Og hvis vores følelser ikke synes om det, så udfører vi ikke handlingen, selvom vi burde. Vi gør det, vi er trygge ved, og vi satser for det meste på det kendte. Dermed er det helt normalt, at prøve at undgå en forandring.
Derfor virker det heller ikke, hvis du forsøger at motivere dine medarbejdere ud fra sund fornuft og rationelle argumenter. Eller ud fra data, nøgletal og andet. Det skaber kun et overdrevent fokus på, hvorfor en forandring er nødvendig. Og tager samtidig pladsen fra, hvordan forandringen kan og skal ske i praksis.
Heller ikke ”På-med-ja-hatten”-motivation skaber den ønskede forandring. Ligesom dine medarbejdere ikke automatisk gør noget andet, fordi du fortæller dem, at de skal. Og trusler eller alvorlige samtaler med medarbejdere, som ikke udfører den nye rutine, virker kun meget kortvarigt. Ofte kun 1-2 uger.
For at lykkes med forandringen skal du i stedet fokusere på, at du leder mennesker. Du skal forstå det menneske du står overfor.
Sådan får du dine medarbejdere til at skabe forandringer i din landbrugsvirksomhed
Når du skal implementere nye vaner blandt dine medarbejdere på bedriften, er det vigtigt at huske et par regler:
Udsæt kun dine medarbejdere for små forandringer ad gangen
Lav forandringer, der gør det intuitivt mere oplagt at udføre opgaven
Fjern evt. forhindringer og besvær, så forandringerne bliver nemme for medarbejderne at udføre
Det er vigtigt at forstå dine medarbejdere
Det er også vigtigt, at du forstår, hvad der er på spil for dine medarbejdere. En forandring kan opfattes som en trussel eller et ”tab”. Det kan være angstprovokerende, fordi det opleves som:
Tab af indflydelse og kontrol, tid, rutiner, handlefrihed, kompetencer, kollegialt samvær, personlige kontakter m.m.
Frygt for krav om ny viden og kunnen og ikke at kunne slå til i forhold til den nye forandring
Når man skal hjælpe mennesker i forandringer, er det vigtig at være opmærksom på, hvilke omgivelser de befinder sig i. Det kræver små skridt og en forståelse for det menneske, du står overfor.