Fjordland Kongres: 7. feb. 2023 - Se mere her
NyhederArrangementerOm osMedarbejdereKarriereKontakt

Det gode jobopslag

Det første indtryk

En optimal jobannonce udgør det første indtryk, som en potentielt ny medarbejder får af din virksomhed. Derfor er det afgørende, at annoncen er skruet sammen på en måde, der vækker interesse for stillingen. 

Faktisk bør en jobannonce betragtes som en slags salgsannonce, hvor du ikke blot præsenterer jobbet, men også din virksomhed som helhed.

Det er vigtigt at indse, at du kun har få sekunder til at fange læserens opmærksomhed. Hvis ikke du formår det, risikerer du, at læseren går videre uden at opdage, at din ledige stilling potentielt kunne have været deres drømmejob.

Men hvordan opnår man dette? Herunder finder du en vejledning til udformning af en effektiv jobannonce. 

Hvis du anvender sociale medier, kan det desuden være gavnligt at skabe en videoannoncering af jobbet, hvor du præsenterer din virksomhed visuelt.
jobannonce stillingsopslag jobopslag

"Ny medarbejder"

Brug værktøjet ”Ny medarbejder”, hvor du kan gøre dig nogle tanker om, hvad den nye medarbejder skal have af kompetencer og hvilke arbejdsopgaver han/hun skal varetage på din bedrift
SE VÆRKTØJET HER

Indhold i jobannoncen

Kort og præcis overskrift, som fanger læserens opmærksomhed
Kort indledning - 2-3 sætninger om essensen af jobbet
Kort om bedriften - 2-3 sætninger som introducerer bedriften
Kort og præcis jobbeskrivelse – beskriv de vigtigste opgaver (max. 5 opgaver) og beskriv hvordan hverdagen ser ud på bedriften
Hvad tilbyder I, som er helt særligt på bedriften – vær ærlig og meget troværdig
Hvilke faglige og personlige kompetencer er det I søger
Afrunding og det praktiske – ansøgningsfrist, kontakt oplysninger mm.

Det gode jobopslag

Se eksempel på et meget anderledes jobopslag her
 SE JOBOPSLAG

Generelle skrivetips

Skriv i du-form – undgå passiver som ”man” eller ”den rette kandidat”
Gør teksten nemmere at læse, ved at strukturere den med korte afsnit og en blanding af alm. tekst og punktopstilling.
Beskriv opgaver og kompetencer præcist og konkret – undgå klichéer. Klichéer kan dække over mange ting og kan derfor være svære at tyde for læserne – og kan i værste fald blive misforstået.
Hvad betyder det fx at være ”dynamisk og engageret”? 
Tænk over dette: Hvordan ser det rent faktisk ud i virkeligheden, når en medarbejder er dynamisk og engageret? Hvordan opfører han/hun sig helt konkret? Skriv dét i stedet.
Få en anden til at læse jobannoncen igennem
phone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram