UDNYT MULIGHEDEN FOR AT MARKEDSFØRE DIG SELV OG DIT LANDBRUG VED AT HAVE EN GOD LEDELSESBERETNING KNYTTET TIL DIT REGNSKAB.
TAL LYVER IKKE, MEN…
Man siger, at tal ikke lyver. Omvendt er tal også taknemlige. Så hvordan sikrer du en korrekt forståelse af din virksomhed ud fra dit regnskab?
Det gør du gennem din helt personlige ledelsesberetning, som er repræsenteret forrest i regnskabet.
Det kan være, at dine kreditgivere dvæler lidt ved den. Det kan også være, at dine øvrige samarbejdspartnere læser den. Der sker i hvert fald dét, at du selv bliver mere bevidst om din virksomhed, når du skriver din ledelsesberetning.
FEM FORDELE VED EN LEDELSESBERETNING:
som ejer udtrykker du ejerskab og engagement for din virksomhed og dens økonomi
ledelsesberetningen giver dig mulighed for at sætte ord og sammenhæng på tallene
du gør det nemmere at forstå og anerkende din virksomheds situation
en ledelsesberetning baseret på gennemarbejdede beskrivelser af virksomhedens aktiviteter og drift kan hjælpe kreditgivningsvilkår i den rigtige retning
du har en gratis lejlighed til at markedsføre dig selv og dit landbrug
HVORDAN GØR MAN SÅ LIGE…?
Det er ikke sikkert, at du indtil nu har lagt stor energi i ledelsesberetningen. Du har måske som mange andre været fristet til kun at notere de oplysninger i ledelsesberetningen, som loven foreskriver.
Du hører måske til de mange landmænd, der finder det udfordrende at lave en ledelsesberetningen.
Udfordringen ligger ofte i tvivl om, hvad en ledelsesberetning egentlig skal indeholde.
HVORDAN GØR MAN SÅ LIGE…?
For at hjælpe og inspirere dig har vi udarbejdet 5 tips, som du kan se som en slags vejledning til en god ledelsesberetning.
1. Sæt ord på, hvad du laver:
Beskriv virksomhedens primære fokus- og arbejdsområder (væsentligste aktiviteter). Gå gerne i dybden med særligt vigtige fokusområder.
Find tre ting, som du vil fremhæve om det forgangne. Tre ting, der har haft stor betydning for det økonomiske resultat. På den måde skaber du en sammenhæng mellem tal og handlinger.
2. Hvad satte dagsordenen:
Udnyt ledelsesberetning til at informere samarbejdspartnere og kreditorer om de spændende initiativer, som du har igangsat.
Brug nogle linjer på at beskrive de specifikke hændelser, der særligt har påvirket økonomien det sidste år. Her skal du sætte ord på de væsentlige ændringer i dine aktiviteter og økonomiske forhold over det sidste år.
Husk at skrive nuanceret og tage både gode og dårlige begivenheder med, fordi du skal give et retvisende billede af årets forløb.
Du vinder gode point ved sagligt at fremlægge, hvad der ikke fungerede, hvorfor det ikke fungerede samt hvilke handlinger, du og dine medarbejdere har gjort for at afgrænse lignende situationer i fremtiden.
En åben tilgang viser troværdighed, ledelsesansvar og initiativ samtidig med, at du får mulighed for at forklare, hvorfor I oplevede en eventuel nedgang eller opgang i produktionen.
3. Hvad bringer fremtiden
Brug gerne lidt tid på at kigge ind i det kommende år og beskriv gerne med et par linjer, hvordan du ser udviklingen i produktionen.
Nævn også gerne de markedstendenser, som har betydning for dit landbrug, og hvordan de eventuel vil påvirke dig.
Det viser, at du fingeren på pulsen og har taget stilling til, hvordan markedet agerer og udvikler sig i forhold til dit landbrug.
4. Udformning og formulering:
Det skal være dine egne ord. Du har derfor frit spil på alle tangenter, når du udformer og formulere ”din” ledelsesberetning.
Dermed ikke sagt, at du bare skal kaste dig ud i en krimiroman, men hold fokus på væsentlighed og relevans (begrænsningens kunst).
Du er fagpersonen, så fokusér på at skabe forståelighed i mellem det praktiske ude i stalden og regnskabet. Det bliver væsentlig nemmere at forstå dig og din virksomhed, hvis du er beskriver det på samme måde, som du oplever det.
5. Hvis du gør noget godt, så frem i lyset med det
En bølge af social ansvarlighed, bæredygtighed og klima er i de senere år skyllet ind over dansk landbrug.
Måske har din virksomhed allerede nedfældet retningslinjer eller deciderede politikker på området eller bare indført en række initiativer?
Uanset hvad, kan det være positive fortællinger om din virksomhed, som du ikke bør overse.
Hvad enten I aktivt arbejder for at sikre et godt arbejdsmiljø, nedbringe Co2-aftryk ved udskiftning inventar, etablering af minivådområde eller noget helt andet, så kobler I jer på en stigende tendens i samfundet.
Det behøver ikke engang være lige så markante tiltag, som de førnævnte. Mindre aspekter som LED lys, fodereffektivitet, arbejdsrutiner osv. er uvurderlig PR for dig og dit Landbrug.
Bare skriv om jeres gode initiativer og sæt din virksomhed i et positivt lys – og hvem ved. Måske kigger jeres samarbejdspartnere en ekstra gang, når de læser om jeres positive tiltag.
HJÆLP AT HENTE
Regnskabssæsonen er for alvor skudt i gang og ud kommer dugfriske årsrapporter med et økonomisk tilbageblik på det forgangne år. Tænk på at gøre noget godt for dig selv. Udnyt lejligheden, få værdifuld reklame og styrk dit renommé med en personlig ledelsesberetning.