Situationen i Ukraine påvirker alle, især dine ukrainske medarbejdere på bedriften. Situationen er hård og umenneskelig.
Hvad skal du være opmærksom på hos dine medarbejdere?
Vi er alle mennesker, vi reagerer forskelligt på krisesituationer som denne. Det er derfor vigtigt, at du som arbejdsgiver, er opmærksom på dine medarbejderes trivsel. Det er vigtigt at man som leder, tør tage snakken med sine medarbejdere om, hvordan de har det og hvad de har brug for.
Vi har listet et par ting, du bør være opmærksom på her:
Medarbejderen kan have svært ved at fokusere, og muligvis, går arbejdet lidt langsommere end normalt. Det er noget du som arbejdsgiver må acceptere i en periode.
Telefonen er medarbejderens eneste mulighed for at følge med i, hvordan det går deres familie i hjemlandet. Derfor bør du bære over med, at der måske bliver talt mere i telefon i arbejdstiden, end normalt.
Det er en god idé, at bede dine ukrainske medarbejdere dele deres bekymringer.
Dine ukrainske medarbejdere kan være frustrerede, derfor er det en god idé at have forståelse for deres situation. De er langt væk fra deres venner og familie i hjemlandet, hvor der er krig.
Vis dine medarbejdere, at du er der for dem, hvis de har brug for det...
Det er altid en god idé, hvis du viser dine medarbejdere at du er der for dem, hvad enten de har brug for støtte eller andet. Tal med dem om situationen, selvom det kan være svært at starte en samtale.
Vi har listet et par råd til at få gang i samtalen:
Det er mange gange en god idé, at lave noget praktisk sammen. Rammerne for samtalen bør være afslappede og uformelle, så er det lettere at få gang i en samtale om et så svært emne...
Du skal ikke være bange for at spørge. Det er altid godt i vise, at du er interesseret og er der for dine medarbejdere. Er du i tvivl om de har lyst til at tale om emnet, så spørg om de vil tale om det. Og så er det selvfølgelig her du skal respektere, hvis de ikke har.
"Er dine medarbejdere tilmeldt Landbrug & Fødevarers sundhedsforsikring, kan de få 5 timers psykologisk krisehjælp."