Fjordland Kongres: 7. feb. 2023 - Se mere her
NyhederArrangementerOm osMedarbejdereKarriereKontakt

SOP eller standarder

Standard Operationelle Procedurer

SOP er en forkortelse for Standard Operationelle Procedurer, men går også under betegnelsen Standarder. 

Det er en beskrivelse af arbejdsgangen på bedriften, ved hjælp af billeder/tegninger og minimal tekst som viser, hvordan arbejdet skal udføres. 

Når man bruger tegninger eller billeder af udførelsen af arbejdsgangen, er det hurtigt for medarbejderen, uanset sprogfærdigheder, at forstå, hvordan arbejdsgangen skal udføres, dermed sikrer man, at de daglige arbejdsopgaver bliver udført korrekt og effektivt, uanset hvem på bedriften der udfører dem.

Nemt for nye medarbejdere

SOP/Standarder er en beskrivelse af, hvordan arbejdsopgaver skal udføres nu, men SOP/standarder er et fleksibelt værktøj, som hurtig kan rettes til, hvis der sker ændringer eller forbedringer af arbejdsopgaven. SOP er et godt værktøj ved introduktion af nye medarbejdere, der ved hjælp fra en SOP ikke bliver i tvivl om indholdet af opgaven og måden at løse arbejdsopgave på.

På Seges er der lavet SOP på en række arbejdsopgaver på bedrifterne. Hver SOP består af et billede/tegning samt en generel tekst, men hvor der er plads til at man kan tilføje de præcise mængder, tidspunkter og andet. Det er let at fjerne og tilføje punkter eller hele afsnit, samt at indsætte ene billeder. På den måde kommer SOP til at passe nøjagtig til din bedrift. De leveres med tilhørende registersystemer, så de kan placeres netop der, hvor opgaven udføres.

Effekten ved at bruge SOP/Standarder

Effektiviserer: Opgaverne udføres korrekt og effektivt uanset, hvem på bedriften, der løser dem.
Sparer tid: SOP sparer tid ved introduktion af nye medarbejdere. Med den pædagogiske beskrivelse af, hvordan centrale opgaver på bedriften løses bedst muligt, bliver medarbejdere langt hurtigere selvkørende med SOP.
Og da opgaven løses rigtigt og effektivt første gang, sparer du tid til fejlretning.
Sparer penge: Uvidenhed er en væsentlig kilde til - ofte dyre - fejl. Med SOP minimerer du risikoen for, at medarbejderne begår dyre fejl.
Bedre resultater: Mange brugere oplever bedre produktionsresultater med SOP. Fx bedre reproduktion pga. flere insemineringer og sundere kalve pga. bedre og mere ensartet pasning.

Kom godt i gang med SOP (Standard Operationel Procedure)

Hvorfor skal der være en SOP på min bedrift?
Hvordan motiverer jeg medarbejderne til at bruge SOP’en?
Hvilke personer skal være med til at implementere SOP’en?
Hvordan sikrer jeg, at SOP’en bliver brugt - også om tre måneder?

Anbefalinger fra landmænd som har erfaringer med SOP

"Vi får fanget flere brunster og insemineret flere køer, fordi medarbejderne ved, hvad de skal kigge efter"

"Det har skærpet interessen for arbejdsopgaverne hos både udenlandske og danske medarbejdere"

"Det er en lettelse, at jeg ikke skal tegne og fortælle hele tiden. Før SOP fortalte jeg det til én medarbejder, og kunne så starte forfra 5 minutter efter til en anden"

"Jeg har mere ro på som driftsleder, fordi jeg ved, at de har forstået opgaverne. Og hvis de er i tvivl, ved de hvor de kan finde oplysninger"

"Normalt er de første tre måneder med en ny medarbejder ikke meget værd. Nu kommer de hurti-gere ind i tingene"

"Før skulle vi sige tingene igen og igen. Nu kan vi vise det én gang, og så ved de hvor de skal finde information, hvis de kommer i tvivl"

"Det er svært at stykke arbejdsbeskrivelser sammen selv, men meget nemt, når man har et udgangspunkt og selv kan rette til, så procedurerne beskrives præcist som her på gården"

"Generelt er det ikke så slemt at starte folk op længere. Man får ikke de irriterende spørgsmål igen og igen. Man undgår irritation, hvilket jo også er meget rarere for de nye medarbejdere"

"Godt der er en engelsk version, så man har ordene som udgangspunkt, når ens eget engelsk ikke er helt super"

"Udlændinge kan bedre forstå arbejdsopgaverne, men det gør det også lettere for vores elever, som passer kalvene på skift"

"Jeg samlede medarbejderne, da vi fik SOP-materialet, så de har selv været med til at komme med forslag og ideer til indretning. De kom med mange gode forslag"

"Vi fanger tidligt og flere diarréer hos kalvene"

Eksperter i landbrugsrådgivning

Vi giver dig 360° rådgivning. Du får det hele under det samme tag – og det er noget, vi ser som en stor styrke.
FÅ RÅDGIVNING NU
phone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram