Fjordland Kongres: 7. feb. 2023 - Se mere her
NyhederArrangementerOm osMedarbejdereKarriereKontakt

14. juni 2022

Den nye bogføringslov er vedtaget

Den nye bogføringslov er vedtaget, og træder i kraft den 1. juli 2022
Med krav om digital registrering af alle bilag samt brug af et godkendt digitalt bogføringssystem, placeres Danmark på førstepladsen i EU, når det kommer til de digitale krav til regnskabet.

Den 19. maj 2022 vedtog folketinget den nye bogføringslov. Denne lov har nogle grundlæggende krav til bogføringen i din virksomhed, men også et krav til brug af et digitalt bogføringssystem.

Det betyder derfor at alle erhvervsdrivende virksomheder skal leve op til den nye bogføringslov. Dette uanset størrelse eller juridisk form. Alle virksomheder skal opbevare nedenstående dokumentation i 5 år. Dette er dokumentation som knytter sig til årsrapporten:
- dokumentation for oplysninger i ledelsesberetning
- dokumentation for skøn og vurderinger


Hvad er vigtigst i den digitale bogføring?
Digitalisering og automatisering  af din virksomheds bogholderi er det primære fokus i bogføringsloven. Derudover indeholder bogføringsloven Automatisk Erhvervsrapportering, det betyder at din virksomhed skal benytte et godkendt digitalt bogføringssystem, og at alle fakturaer skal gå gennem en central modtageportal. Det foregår på samme måde som når du sender fakturaer til offentlige institutioner. 

Du kan allerede nu begynde at forberede dig på at omstille dig til digital bogføring. Den nye bogføringslov fastslår at alle selskaber skal opbevare og bogføre bilag i et digitalt bogføringssystem, dvs. alle regnskabsmaterialer, registreringer og bilag skal håndteres digitalt i bogføringssystemerne, tidligst fra 2024.
Kravene til de nye bogføringssystemer er sikker opbevaring, it-sikkerhed, e-faktura understøttelse og mulighed for kontering efter en offentlig standardkontoplan samt automatisk sikkerhedskopiering.

Noget af det vigtigste ved det digitale bogføringssystem er, at bilagene skal opbevares digitalt på en udbyders server eller hos en tredjepart. Man må altså ikke selv nøjes med at opbevare bilagene.

Er du usikker på hvad den nye bogføringslov får af konsekvenser for dig, må du meget gerne tage kontakt til os og få hjælp af vores revisorer.
KONTAKT OS
phone-handset linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram