Fremtidens landmænd skal lede medarbejderne mere personligt og tage hver medarbejder på det niveau, de er, for at få det maksimale ud af dem. Det kræver meget af dig som leder at finde ud af, hvor du skal starte og hvordan du kommer i gang. Derfor har Fjordland skabt et univers, hvor du som leder, kan finde alt den inspiration og viden du har brug for, både nu og i fremtiden. Universet hedder Ledelsesværkstedet, og du finder det her.
Ledelse skal være enkelt og lige til, ellers bliver det noget vi springer over, og det er lige netop sådan det er i Ledelseværkstedet; enkelt og lige til. Her kan du gå ind, på lige netop de områder, hvor du har brug for hjælp og der ligger masser af inspiration, sparring og brugbar viden.
Nutidens landmænd har i store træk to udfordringer:
At motivere hver enkelt medarbejder med hver deres personlighed og anciennitet på bedriften
Ledelsesstilen. De forskellige generationer ude på bedriften
Generationerne på bedrifterne
Vi ser på nuværende tidspunkt tre forskellige generationer på bedrifterne, hvilket stiller store krav til lederne ude på bedrifterne.
Den ældre generation; hvor man arbejder og for hvem det er en selvfølgelighed, at man arbejder mange timer. Den ældregeneration har meget erfaring at trække på, men her er digitalisering er noget man har lært pga. af nød og ikke lyst.
De yngre generationer; hvor familielivet og selvrealisering har fået stor betydning, hvor overarbejde mm. ikke rigtig passer ind i fritidsaktiviteterne og familielivet.
Den helt unge generation; som har brug for bekræftelse og er vokset op med digitalisering og sociale medier, som den største selvfølgelighed, men som også kræver en leder, der har sociale og menneskelige egenskaber, før fagligheden.
Alle tre generationer kræver forskellige ting fra deres leder, og dette kan være udfordrende for dig som landmand at tilfredsstille dem alle.
Fremtidens landmænd skal som ledere besidde følgende kompetencer
TILLID
Vise tillid til medarbejderne
ANSVAR
Give ansvar til de ansatte
DRIVE OG LYKKEDES
Kunne drive og få forandringer til at lykkedes
MOTIVERE
Kunne motivere alle medarbejderne
Tillid og ansvar
Kunsten er at få medarbejderne til at mærke, at du som leder har tillid til, at de kan klare opgaverne selv, men samtidig skal du være i nærheden, hvis de får brug for hjælp. Som leder skal du lytte opmærksomt og stille spørgsmål, så medarbejderne oplever dig som en sparringspartner, der er hjælpsom og som hjælper med at nedbryde et problem eller en opgave til noget forståeligt. Som leder skal du kunne læse dine medarbejdere og give hver medarbejder præcis de rette udfordringer.
Motivere medarbejderne
RESPEKT
Det handler om at se alle medarbejdere som mennesker og respektere, at alle er forskellige. Hvis en medarbejder oplever at blive set og hørt, yder han/hun mere, når der er brug for det. Derudover er det vigtigt at respektere dine medarbejderes privatliv. Hvis du f.eks. er fleksibel omkring arbejdstider, vil det komme mangfoldigt igen.
ANERKENDE
Anerkend medarbejderen personligt eller offentligt foran alle. Det vigtigste er ganske enkelt, at du husker at anerkende dem. Især de yngre generationer har meget brug for at blive anerkendt for deres arbejde, hvorimod den ældre generation ikke er så vant til det. Under alle omstændigheder virker anerkendelse opmuntrende og kan løfte stemningen. Ros skal være ægte – du må kun rose, hvis der er noget at rose for, ellers virker det påtaget. Gør rosen personlig og vær konkret med, hvad du roser for.
VÆR GLAD - VÆR ET GODT EKSEMPEL
Som leder er det vigtigt, at du viser vejen. En leder skal jo netop “gå foran” og være det gode eksempel. Lederens humør og stemning smitter af på hele bedriften. Venlighed og positiv stemning gør arbejdet lettere hele vejen rundt.
FEJR SUCCESER
Hvis dine medarbejdere skal yde deres bedste, er det vigtigt, at de føler, at deres arbejde nytter noget – at de gør en forskel og skaber resultater. Hvis du konstant fortæller, at I er bagud, og at de skal arbejde hurtigere og mere effektivt, vil de ikke føle, at de er gode nok. Fejr de små succeser - ikke kun én gang årligt, men alle de små sejre, der er i hverdagen. Gør succeserne synlige.
DEL FEJL
Hvis en medarbejder laver en fejl, bør det være kutyme at han/hun åbent kan fortælle om det og dele det med kollegerne, så alle kan lære af fejlen. De fejl, der bliver skjult for andre på bedriften, vil gentage sig igen og igen.
GIV ANSVAR / FRIHED
De ledere, der giver medarbejderne ansvar, får glade medarbejdere. Medarbejderen får følelsen af at være en vigtig brik på bedriften, og at han/hun har indflydelse på resultaterne. Når vi som mennesker føler, at vi skaber meningsfulde resultater, bliver vi glade, og når vi er glade, bliver vi mere engagerede, produktive, kreative og motiverede.
STOP FORKERT ADFÆRD
Negativ adfærd skader arbejdsklimaet og arbejdsglæden. Derfor skal den slags adfærd stoppes. Hvis du som leder, ikke skrider ind, accepterer du den. Lad vedkommende forstå hvilke signaler, han/hun sender, og hjælp ham/hende med selv at få mere arbejdsglæde. Har du gjort alt, hvad du kunne for at hjælpe, og vedkommende nægter at ændre sig, så er sidste udvej at skille sig af med medarbejderen.
KOMMUNIKATION ER NØGLEN
Når du kommunikerer åbent og lytter til dine medarbejderes idéer, vil de føle, at de er en vigtig del af bedriften, og det gør dem mere motiverede. Jo mere du kan informere dine medarbejdere og involvere dem – jo bedre.
Brug Ledelsesværkstedet
I Ledelsesværkstedet finder du både værktøjer og kurser du kan deltage på, for at arbejde mere med ledelse. Du finder eksempler på alt fra jobsamtaler, arbejdsplaner, MUS-samtaler, motivationsværktøjer og meget mere, alt sammen noget du kan lade dig inspirere af, på din vej til at blive den leder, du ønsker at være for dine medarbejdere.