Forhåbentligt er dine medarbejdere kommet godt i gang med at tidsregistrere. 1.juli 2024 blev det nemlig et lovkrav, og det behøver ikke være så kompliceret.
Tidsregistrering skal være objektiv, pålidelig og tilgængelig
Det vil sige at medarbejderne skal registrere de timer, som de faktisk arbejder - ikke noget med sådan ca. tal.
Her er, hvad der faktisk gælder...
Det er ok at have en normtid, og så notere over-/underarbejde
Registreringerne skal være tilgængelige for medarbejderen hele tiden
Medarbejderen skal kunne følge med og registreringerne skal gemmes i 5 år
Hvilke tidsregistreringsmetoder kan bruges?
Det bestemmer du selv - det kan være:
PAPIRLØSNINGEN
DIVERSE PROGRAMMER
DIVERSE APPS
De skal bare altid være tilgængelige for medarbejderen!
Hvad skal registreres?
Alt tid, hvor medarbejderen står til rådighed. Hviletid er ikke rådighedstid. Du skal være opmærksom på det i forhold til 11 timers reglen.
Hviletidsbestemmelser:
11-TIMERS REGLEN
Som udgangspunkt har dine medarbejdere krav på en hvileperiode på 11 timer, inden de møder på arbejde igen. Max. 30 dage om året må dette reduceres til otte timers hvile.
48-TIMERS REGLEN
Arbejdet må ikke overstige 48 timer om ugen i gennemsnit over fire måneder
Det gælder også ved overarbejde
Det kan ikke fraviges. Heller ikke selvom medarbejderen gerne vil
Det koster 25-50.000 kr. pr. tilfælde ved overtrædelse
Hvis du har spørgsmål til de juridiske forhold f.eks. opdatering af kontakter mm. kan du altid kontakte Fjordlands jurist Gry Bacher Nielsen på gbn@fjordland.dk eller 9615 3000.
Spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til hvilken tidsregistreringsmetode, der vil være bedst for din bedrift, kontakt da gerne Mette eller Vibeke, som vil hjælpe dig videre...